Η ψηφιακή τεχνολογία μετασχηματίζει την εκπαίδευση στους χώρους εργασίας

Σοβαρό έλλειμμα εκπαίδευσης και κατάρτισης των εργαζομένων αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική αγορά, τη στιγμή που η επένδυση σε ταλέντα και η αναβάθμιση των δεξιοτήτων του υφιστάμενου προσωπικού είναι κάτι παραπάνω από κρίσιμη. Στην Ελλάδα μόνο το 6,3% των εργαζομένων, ηλικίας 18-64 ετών, έναντι 14,8% στην Ε.Ε. των «28», συμμετέχει σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης. Επίσης, στις επιχειρήσεις που εφαρμόζουν προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, μόλις το 18% των εργαζομένων συμμετέχει σε αυτά -έναντι 37% στην ΕΕ-28.

Αυτό το κενό στην εκπαίδευση των εργαζομένων κοστίζει σημαντικά στην ανταγωνιστικότητα, τόσο των ίδιων των επιχειρήσεων, όσο και του προσωπικού, ειδικά με δεδομένα τα τεχνολογικά άλματα που μετασχηματίζουν ραγδαία την εργασιακή καθημερινότητα. Οι τεχνολογικές εξελίξεις, μέσω των αυτοματισμών που φέρνουν, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εξάλειψη ορισμένων επαγγελμάτων και θέσεων εργασίας.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΒ, στις χώρες του ΟΟΣΑ το 14% των θέσεων εργασίας αντιμετωπίζει πολύ υψηλή πιθανότητα αυτοματοποίησης. Για την Ελλάδα, το ποσοστό των θέσεων εργασίας με πολύ υψηλή πιθανότητα αυτοματοποίησης ανέρχεται σε 23,4%, ενώ άλλο ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 35,3% αντιμετωπίζει πιθανότητα σημαντικής αλλαγής. Όλα τα παραπάνω καθιστούν επιτακτική την ανάγκη εκπαίδευσης και κατάρτισης του εργαζομένων, ειδικά σε νέες δεξιότητες που απαιτεί η ψηφιακή πραγματικότητα. Ανάγκη η οποία δεν είναι εύκολο να καλυφθεί, ειδικά από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Τη λύση, και σε αυτήν την περίπτωση, δίνει η ίδια η ψηφιακή τεχνολογία, η οποία κάνει την επανακατάρτιση και δια βίου μάθηση μια πιο απλή υπόθεση. Η παρακολούθηση των αποκαλούμενων webinars είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τις εταιρείες που θέλουν να ενημερώσουν τους συνεργάτες τους για νέα προϊόντα και λύσεις, τις οποίες θα κληθούν να προωθήσουν στην αγορά. Το μόνο που χρειάζεται για τα online σεμινάρια είναι μια καλή σύνδεση στο Διαδίκτυο, καθώς όλα γίνονται μέσα από τον browser. Επίσης, το Διαδίκτυο προσφέρει αρκετές πλατφόρμες με εκπαιδευτικά προγράμματα σε εκατοντάδες αντικείμενα, ορισμένες εκ των οποίων λειτουργούν υπό την ευθύνη γνωστών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

Για υψηλότερου επιπέδου εκπαίδευση, πάντως, προτιμότερο είναι το μοντέλο της επιστροφής στα… θρανία και η συμμετοχή σε εκπαιδευτικά σεμινάρια, που διοργανώνει κάποιος σχετικός φορέας, όπως η OTE Academy, για λογαριασμό μιας επιχείρησης.

Όλες οι παραπάνω ψηφιακές λύσεις εκπαίδευσης των εργαζομένων έχουν σειρά από πλεονεκτήματα. Αφενός, ο εργαζόμενος μπορεί να κάνει την εκπαίδευσή του οπουδήποτε και αν βρίσκεται, από τον χώρο εργασίας, το σπίτι ή ακόμη και από ένα καφέ. Αφετέρου, οι λύσεις αυτές προσφέρουν ευελιξία σε θέματα παρουσιών και χρόνου που απαιτούνται για να ολοκληρώσει κανείς ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Ακόμη, προσφέρουν πρακτική εξάσκηση επί της θεωρίας που διδάσκεται, ακόμη και online, καθιστώντας την επιμόρφωση άμεση και πιο ενδιαφέρουσα. Και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, που διαφοροποιεί το ψηφιακό μοντέλο εκπαίδευσης από τα υπόλοιπα.