Η καινοτομία ανοίγει δρόμους ανάπτυξης στις επιχειρήσεις

Υπάρχει ένας γρίφος -δυσεπίλυτος είναι αλήθεια- για όλες τις επιχειρήσεις, τον οποίο καλούνται να λύσουν αν θέλουν να εξασφαλίσουν ένα διαβατήριο για την επιβίωσή τους και ένα εισιτήριο για την ανάπτυξη. Ο γρίφος αυτός, που αφορά από ένα κατάστημα μαζικής εστίασης μέχρι μια μεγάλη πολυεθνική, σχετίζεται με την καινοτομία.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις, όπως όλες οι εταιρείες παγκοσμίως, δεν έχουν την πολυτέλεια να μην είναι «παραγωγικές» σε θέματα καινοτομίας. Η σύνδεση ανάμεσα στην καινοτομία και την ανάπτυξη είναι δεδομένη στον επιχειρηματικό στίβο: το 85% των εταιρειών, που πετυχαίνουν ισχυρή ανάπτυξη σήμερα, είναι αυτές που επενδύουν στην καινοτομία.

Η καινοτομία, πάντως, δεν είναι μια αυτονόητη διαδικασία και η επίτευξή της απαιτεί συστηματική και μακροχρόνια δουλειά. Σύμφωνα με έκθεση της Oracle, οι επιχειρήσεις δεν καταφέρνουν να υλοποιήσουν περισσότερες από τις μισές καινοτομίες που προτείνουν. Ως αποτέλεσμα, λιγότερο από το 50% των έργων καινοτομίας καταφέρνουν να βγουν στην αγορά.

Σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον η Ελλάδα και οι εγχώριες επιχειρήσεις δείχνουν να κερδίζουν σε έναν μεγάλο βαθμό το στοίχημα της καινοτομίας. Η χώρα ανέβηκε τρεις θέσεις στην ευρωπαϊκή κατάταξη, ως προς το ποσοστό καινοτόμων επιχειρήσεων, και μάλιστα εν μέσω κρίσης (2014-2016), κατακτώντας την 9η θέση. Το ποσοστό των καινοτόμων ελληνικών επιχειρήσεων ανήλθε στο 57,7%, παρουσιάζοντας άνοδο 6,7 μονάδες σε σχέση με την τριετία 2012-2014. Μάλιστα, το ποσοστό των καινοτόμων ελληνικών εταιρειών είναι υψηλότερο κατά 7,1 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον μέσο όρο των 28 ευρωπαϊκών κρατών (50,6%).

Τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι η οικονομική ύφεση ώθησε τις ελληνικές εταιρείες να αλλάξουν τον τρόπο λειτουργίας τους και να στραφούν σε νέα καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, αξιοποιώντας σε σημαντικό βαθμό και τις ψηφιακές τεχνολογίες. Σύμφωνα με άλλη έρευνα, οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις στην Ελλάδα θα αυξήσουν τις επενδύσεις σε καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες τα επόμενα δύο χρόνια. Ποσοστό άνω του 40% των εταιρειών θα κατευθύνει τις επενδύσεις του στη βελτίωση των προϊόντων και υπηρεσιών και στην αλληλεπίδραση με τον πελάτη.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις βλέπουν στις νέες τεχνολογικές τάσεις, όπως την τεχνητή νοημοσύνη, το blockchain, τα big data analytics και την αυτοματοποίηση μέσω ρομποτικού λογισμικού, ένα σημαντικό στήριγμα στην προσπάθειά τους να διακριθούν στον εγχώριο και διεθνή στίβο. Σύμφωνα με έρευνα της Deloitte, σε ό,τι αφορά τα μέχρι στιγμής οφέλη της εφαρμογής καινοτόμων τεχνολογιών στη λειτουργία των ελληνικών επιχειρήσεων, 43,5% των ερωτηθέντων δηλώνει πως η ρομποτική και ο αυτοματισμός ώθησαν την παραγωγικότητα, ενώ το 38,9% τονίζει τη σημασία του 3D printing στη βελτίωση προϊόντων και υπηρεσιών.

Φυσικά η καινοτομία δεν μπορεί να προκύψει ως μια εξωτερική διαδικασία, ούτε μόνον επενδύοντας σε προϊόντα και διαδικασίες. Είναι απαραίτητο να ενσωματωθεί στο DNA και στην κουλτούρα κάθε εταιρείας και σε αυτή την κατεύθυνση ο ρόλος του έμψυχου δυναμικού, των εργαζομένων, είναι κομβικός.