«Κλειδί» για την επιχειρηματική επιτυχία οι ψηφιακές δεξιότητες του προσωπικού

Πρόσφατα τα στελέχη ευρωπαϊκών επιχειρήσεων κλήθηκαν -στο πλαίσιο έρευνας- να απαντήσουν τι είναι αυτό που τα απασχολεί περισσότερο όσον αφορά το μέλλον της εταιρείας τους. «Η αγορά εργασίας κρατά ξύπνια τα στελέχη τα βράδια», ήταν η απάντηση.

Οι επιχειρήσεις στην Ευρώπη αντιμετωπίζουν την προοπτική αδυναμίας εύρεσης προσωπικού με τις κατάλληλες δεξιότητες ως τον «νούμερο ένα» κίνδυνο για το μέλλον. Περισσότερο μάλιστα από άλλους κινδύνους, όπως η έλλειψη ζήτησης, οι οικονομικές προοπτικές ή οι γεωπολιτικές αστάθειες. Η ίδια έρευνα (Deloitte: European CFO Survey Spring 2018) δείχνει ότι ένα στα τέσσερα στελέχη φοβάται ότι η έλλειψη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού είναι πιθανό να πυροδοτήσει έναν «πόλεμο ταλέντων» στην αγορά εργασίας τους επόμενους 12 μήνες.

Στον ψηφιοποιημένο κόσμο, που καλούνται να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις, η έλλειψη προσωπικού με τις κατάλληλες ψηφιακές δεξιότητες δεν μπορεί παρά να λειτουργεί ως βόμβα στα θεμέλια τους. Στην Ελλάδα προβλέπεται ότι η ζήτηση για ψηφιακές δεξιότητες θα αυξηθεί, με το 30% των ελληνικών εταιρειών να δρομολογεί αύξηση του προσωπικού σε θέσεις που σχετίζονται με την Πληροφορική. Μάλιστα, σχεδόν εννιά στους δέκα Έλληνες εργοδότες απαντούν ότι προτίθενται να προσφέρουν υψηλότερες απολαβές, προκειμένου να προσελκύσουν ανθρώπινο δυναμικό με τις κατάλληλες ψηφιακές δεξιότητες (ManpowerGroup, Humans Wanted: Robots Need You).

Για τις επιχειρήσεις κάθε μεγέθους και όλων των κλάδων οι ψηφιακές τεχνολογίες αποτελούν βασικό κομμάτι της καθημερινής λειτουργίας τους. Ωστόσο, το υφιστάμενο προσωπικό δεν διαθέτει πάντα τις κατάλληλες δεξιότητες, ώστε να υποστηρίξει την ψηφιακή οργάνωση. Βασικές ψηφιακές δεξιότητες, όπως η χρήση υπολογιστή ή tablet, η διαχείριση email ή εφαρμογών για τη λειτουργία του ταμείου ή της αποθήκης, είναι σήμερα απαραίτητες σχεδόν σε κάθε επιχείρηση, ακόμη και στις μικρές και πολύ μικρές.

Ταυτόχρονα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, στους ρυθμούς του οποίου κινούνται και οι ελληνικές εταιρείες, απαιτεί συχνά και ψηφιακές δεξιότητες υψηλότερου επιπέδου. Η δυνατότητα αξιοποίησης των μαζικών δεδομένων που συγκεντρώνει μια εταιρεία, η διαχείριση λογαριασμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η συνδρομή στην καθημερινή ενημέρωση και συντήρηση ενός website είναι μερικές εξ αυτών. Ακόμη και για τους εργαζόμενους που διαθέτουν πιο «προχωρημένες» ψηφιακές δεξιότητες, είναι απαραίτητη η επανεκπαίδευση, αφού διαρκώς δημιουργούνται νέες ανάγκες για πιο σύνθετες ψηφιακές δεξιότητες.

Το θετικό είναι ότι η συντριπτική πλειονότητα -το 89%- των εταιρειών, σύμφωνα με έρευνα της ΕΥ (Building a Better Working Europe), επενδύει στη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εργαζομένων. Ενδιαφέρον εύρημα της ίδιας έρευνας είναι η συσχέτιση μεταξύ των ψηφιακών δεξιοτήτων του προσωπικού και της παραγωγικότητας της εταιρείας. Οι επιχειρήσεις, που έχουν μια στρατηγική για το ανθρώπινο δυναμικό ενσωματωμένη στο πρόγραμμα του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, τείνουν να έχουν υψηλότερη παραγωγικότητα.