Παράθυρο εξωστρέφειας για τις ελληνικές εταιρείες τα social media

Κάθε δευτερόλεπτο 11 νέοι χρήστες προστίθενται στην τεράστια δεξαμενή των πολιτών παγκοσμίως οι οποίοι ήδη χρησιμοποιούν μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Global Digital Suite 2018). Μόνο το Facebook αριθμεί 2,1 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα της Focus Bari, οι υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης είναι εξαιρετικά δημοφιλείς, με το 57% των χρηστών να απαντά ότι τα social media αποτελούν βασικό κομμάτι της καθημερινότητάς του. Μάλιστα, ένας στους τέσσεριςδηλώνει ότι περνά σε αντίστοιχες εφαρμογές πάνω από μία ώρα ημερησίως.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έκαναν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα ως μέσο επικοινωνίας και ψυχαγωγίας την προηγούμενη δεκαετία. Σήμερα έχουν εξελιχθεί σε μια πραγματικά «βαριά βιομηχανία», με την αυξανόμενη δημοτικότητά τους να επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό την καταναλωτική συμπεριφορά των χρηστών. Σε μια χρονική συγκυρία όπου η μεγαλύτερη πρόκληση για τις επιχειρήσεις, παγκοσμίως, είναι η προσέλκυση νέων πελατών, τα social media λειτουργούν ως «σύμμαχος» για τον επιχειρηματικό κόσμο.

Και στην Ελλάδα, η συντριπτική πλειονότητα του 80% των εταιρειών απαντά ότι το πιο σημαντικό εμπόδιο στην ανάπτυξή τους είναι η δυσκολία προσέγγισης νέων πελατών. Είναι λογικό, λοιπόν, και οι ελληνικές επιχειρήσεις να βλέπουν στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ένα μέσο διεύρυνσης της πελατειακής τους βάσης. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι οι εγχώριες εταιρείες -σύμφωνα με τον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI 2018) κάνουν πλέον χρήση των social media στον ίδιο βαθμό με τις αντίστοιχες στην Ευρωπαϊκή Ένωση (21%).

Τα social media γίνονται ένα όλο και πιο σημαντικό εργαλείο για πολλούς ιδιοκτήτες ειδικά μικρών επιχειρήσεων, προκειμένου να επικοινωνήσουν σε πραγματικό χρόνο με το κοινό τους, να προσελκύσουν και να διατηρήσουν την πελατειακή τους βάση και να χτίσουν ένα brand name που θα τους διαφοροποιήσει από τον ανταγωνισμό. Ειδικά σε κάποιους κλάδους, όπως εκείνον των εξαγωγών, οι ελληνικές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό τα social media (61%). Σύμφωνα με έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονία, βασικά τους κίνητρα είναι η αύξηση της επισκεψιμότητας της εταιρικής ιστοσελίδας (45%), η βελτίωση της επικοινωνίας με τους πελάτες (45%) και η αύξηση της αναγνωρισιμότητας στη διεθνή αγορά (46%).

Σχετικά με τα οφέλη που προσφέρουν τα social media; Οι επιχειρήσεις υποστηρίζουν ότι παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση στην επισκεψιμότητα και τον αριθμό των συνδρομητών και των μελών της εταιρικής ιστοσελίδας τους (78%), ενισχύθηκε η εμπορική τους επωνυμία (72%), αυξήθηκε η προβολή της επιχείρησης στο εξωτερικό (67%), βελτιώθηκε η ταχύτητα και αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας με τους ξένους καταναλωτές (66%) και έγινε προσέγγιση περισσοτέρων δυνητικών πελατών στο εξωτερικό (66%).

Τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι το Διαδίκτυο έχει δώσει τη δυνατότητα σε πολλές μικρές επιχειρήσεις να αποκτήσουν πρόσβαση σε ένα παγκόσμιο κοινό και αυτό φαίνεται να το αντιλαμβάνονται απόλυτα οι ελληνικές εταιρείες. Ιδιαίτερα από τη στιγμή που τα social media έχουν ενσωματωθεί στην καθημερινότητα των χρηστών και οι επιχειρήσεις ακολουθούν αυτή την τάση. Και αυτό καθώς γίνονται ένα εργαλείο με το οποίο μπορούν να προσελκύσουν, να διατηρήσουν και να διαχειριστούν τους πελάτες, καθώς και να αποκτήσουν πληροφορία τόσο για τη συμπεριφορά της αγοράς, όσο και του καταναλωτή.