Τα online κανάλια πληρωμών λύνουν τα χέρια των εταιρειών

Υπήρξαν δύο περίοδοι στην πρόσφατη ελληνική πραγματικότητα που οι ψηφιακές πληρωμές κέρδισαν την αδιαπραγμάτευτη ψήφο εμπιστοσύνης των πολιτών. Η μία ήταν τα capital controls. Η δεύτερη είναι η κρίση της πανδημίας του νέου κορωνοϊού.

Και στις δύο περιπτώσεις οι ψηφιακές πληρωμές και η ηλεκτρονική τραπεζική, γενικότερα, αποτέλεσαν ένα εργαλείο που κράτησε όρθιες τις επιχειρήσεις και -εν μέσω πρωτόγνωρων συνθηκών- τους επέτρεψαν να έχουν μια -όσο γίνεται- ομαλή καθημερινότητα. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των τραπεζών από την έναρξη της κρίσης του COVID-19 επιταχύνθηκε ραγδαία και συνεχίζεται, ενώ η αύξηση στη χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών από πολίτες και επιχειρήσεις ήταν εκρηκτική.

Δεν είναι τυχαίο ότι στην Ελλάδα, την περίοδο του lockdown για τον περιορισμό της μετάδοσης του COVID-19, πολίτες και επιχειρήσεις επέλεξαν την ηλεκτρονική οδό για τις τραπεζικές συναλλαγές τους. Το διάστημα της καραντίνας που επιβλήθηκε για τον έλεγχο του νέου κορωνοϊού, οι online τραπεζικές συναλλαγές στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 41% σε σχέση με πριν, ενώ και τους μετέπειτα μήνες τα στοιχεία καταγράφουν συνέχιση της αυξητικής τάσης.

Ακόμη και στις μεγαλύτερες ηλικίες, άνω των 60 ετών, οι έξι στους δέκα Έλληνες δηλώνουν, μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, θετικοί στο να χρησιμοποιήσουν online υπηρεσίες πληρωμών και συναλλαγών.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 57% των πολιτών, από 49% πριν από τον COVID-19, δηλώνει ότι προτιμά τις διαδικτυακές τραπεζικές συναλλαγές. Μάλιστα, περισσότεροι από τους μισούς (55%) απαντούν ότι προτιμούν τις τραπεζικές εφαρμογές για κινητές συσκευές, σε σύγκριση με 47% πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας.

Στα βήματα της νέας διεθνούς πραγματικότητας, οι ελληνικές επιχειρήσεις αξιοποίησαν -τόσο το διάστημα του lockdown, όσο και μέχρι σήμερα- σε μεγαλύτερο βαθμό τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία, όπως πληρωμές ή συναλλαγές μέσα από το Διαδίκτυο ή μέσω των εφαρμογών (apps) τραπεζών και άλλων φορέων, σε σχέση με το παρελθόν. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι ελληνικές τράπεζες κατέγραψαν αύξηση των online συναλλαγών κατά 30%-40% την περίοδο της καραντίνας και σημαντικό περιορισμό των επισκέψεων σε φυσικά καταστήματα. Μάλιστα, η τάση αυτή συνεχίζεται, αφού οι περιορισμοί στην προσέλευση του κοινού στα φυσικά καταστήματα έχουν διευρυνθεί.

Οι ίδιες οι τράπεζες έκαναν άλματα για τη μετάβασή τους στην digital εποχή: από την online αποπληρωμή επιχειρηματικών δανείων, μέχρι τα ηλεκτρονικά αιτήματα ανανέωσης νομιμοποιητικών εγγράφων και από την online ενεργοποίηση λύσεων e-commerce, μέχρι τις ψηφιακές υπογραφές, η ψηφιακή τραπεζική έβαλε το δικό της ανάχωμα στον COVID-19.

Σήμερα, μέσα από το app μιας τράπεζας ο οικονομικός διευθυντής ή ο υπεύθυνος του λογιστηρίου μιας εταιρείας μπορεί να διαχειρίζεται πολλαπλούς εταιρικούς λογαριασμούς. Επίσης, μπορεί μέσα από το online ή το mobile banking να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε πληρωμή προμηθευτή ή συνεργάτη. Ακόμη και στην περίπτωση που ο πελάτης ή ο συνεργάτης χρησιμοποιεί άλλη τράπεζα, υπηρεσίες όπως το IRIS υποστηρίζουν τη μεταφορά χρημάτων, χωρίς κανένα κόστος, μέσα σε ένα λεπτό.

Και φυσικά, το ηλεκτρονικό κανάλι δεν περιορίζεται μόνο στις τραπεζικές συναλλαγές, καθώς πλέον είναι διαθέσιμες εφαρμογές και υπηρεσίες που προσφέρουν τη δυνατότητα πραγματοποίησης online πληρωμών ή διαχείρισης συνδρομών και εκτός τραπεζικού συστήματος. Για παράδειγμα, το My Cosmote app δίνει τη δυνατότητα στα στελέχη μιας επιχείρησης να διαχειρίζονται από όπου βρίσκονται και οποιαδήποτε ώρα της ημέρας όλες τις συνδρομές κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, κάνοντας τις πληρωμές μια απλή και -το σπουδαιότερο- ασφαλή υπόθεση.